روان شناسی

روان شناسی

روان شناسی

روان شناسی

عبور از موانع ارتباطی

روز گمشده زندگی شما روزی است که در آن حتی یک بار هم نخندیده اید. (چامفورت)

ارتباطات اجتماعی ما هنگامی مؤثر واقع می شوند که بتوانیم از موانع گوناگون که با اشکال مختلفی بر سر راه ما قرار دارند به سلامت گذر کنیم . در حقیقت ما اطلاعات و پیام ها را پس از عبور از فیلترهای ارتباطی در ذهن و غربال شدن آن ها دریافت می کنیم . این فیلترها قوه ادراک را منحرف و دچار کج اندیشی می کنند . وجود سروصدا ، نامناسب بودن محیط و مشکلاتی از این قبیل هم به گونه ای دیگر بر کیفیت ارتباط تاثیر می گذارند . تفاوت های فرهنگی ، قومی و نژادی نیز سدهای دیگری هستند که بر سر راه روابط ما قد علم کرده و به سادگی آدمی را به سوء تفاهم و حتی بحث و ستیز می کشانند .

واقعیت هایی که در ارتباط با فیلترهای ارتباطی هستند :

واقعیت شماره 1- ذهن انسان از دوران طفولیت بسیار تاثیرپذیر بوده ، اهل پرس و جو و شیفته ی آموختن است . در این دوران ، رفتار والدین و سایر افراد با نفوذ با رویدادهای دیگر ترکیب می شوند ، و نظام اعتقادی و قالب های فکری ما را می سازند ، و دیدگاهمان را نسبت به جهان و جهانیان تعیین می کنند .
واقعیت شماره 2- مغز از آشفتگی متنفر است و به همن دلیل وقتی با انبوه اطلاعات روبرو می شود پیوسته می کوشد تا آن را به خوبی سازمان دهد که برای شخص قابل توجیه و معنی دار شود و چهارچوب آن وقایع قابل پیش بینی باشد .
واقعیت شماره 3- مغز در تلاش خود برای سازماندهی و طبقه بندی اطلاعات به طور خودکار تجارب زندگی را برحسب قالب های فکری ما تفسیر می کند و به این ترتیب با گذشت زمان تفکر قالبی شکل می گیرد ، و محکم می شود .
واقعیت شماره 4- مغز برای اجتناب از آنچه که روانشناسان " ناهماهنگی شناختی" می نامند، پیوسته مایل است اطلاعاتی را که به وضوح با چهارچوب های ذهنی ما مغایرت دارد ، نادیده بگیرد . در نتیجه تعداد فیلترهای ارتباطی نیرومند که مانع تحلیل درست اطلاعات در ذهن ما شده و منجر به سوء تفاهم ها و درک نادرست می شوند ، عبارت خواهند بود از :
واقعیت شماره 3 = واقعیت شماره 2 + واقعیت شماره 1 فیلترهای بسیار نیرومند ارتباطی = واقعیت شماره 4 + واقعیت شماره 3

فیلترهای متداول ارتباطی :

1- ارزیابی شتاب زده
2- نتیجه گیری عجولانه
3- پیش داوری
4- حواس پرتی
5- بی توجهی
6- حدس و گمان
7- فکر قالبی ( باورها و عقایدی که متعلق به اغلب مردم ، گروه یا منطقه ی خاصی است . )
8- فشار روانی
9- فقدان مهارت در دقیق گوش کردن
10- دشواری های شنیداری
11- انتخاب در شنیدن
12- افکار خشک متحجرانه
13- پیش پنداری ها
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد